Welkom op hideaway.nl
Reisverslag vanuit Australië
16 november 2003
Ayers Rock - De Klim
Van onze groep die uit 16 personen bestond waren erg slecht 3 die Ayers Rock wilden beklimmen. De Aborigionals willen namelijk niet dat toeristen de rots beklimmen. En dat laten ze op vele manieren weten. In de informatie boekjes, in het bezoekerscentrum, etc. Ik was één van de drie mensen (van onze groep) die er voor heeft gekozen de rots toch te beklimmen. Indien je de Aborigional wet wilt respecteren dan moet je dit artikel overslaan en de foto's in dit artikel niet bekijken.

De overige 13 personen werden afgezet voor een wandeling rondom de rots. Daarna reden we naar het begin van de klim. Achteraf bleek dat we daar net optijd waren aangekomen. Want Steve, Yuko en ik waren de laatste die die dag nog naar boven konden klimmen. Net nadat we aan de klim begonnen waren werd het hek gesloten, omdat de temperatuur te hoog zou worden die dag.

Op de foto hierboven zie je ongeveer 1/3 deel van de gehele klim. Daarna zijn is er geen ketting meer om je aan vast te houden, maar is het ook niet meer zo steil. Het uitzicht vanaf de rots was fantastisch. Maar ook de rots zelf was de moeite waard om van bovenaf te zien. Hieronder wat foto's:

De tweede foto laat de Olgas zien vanaf de top van Ayers Rock.

Geplaatst om 04:07:09 vanuit Alice Springs.
Ayers Rock - Sun Rise
Nadat we de 6 dames op het vliegveld hadden afgezet zijn we naar Ayers Rock gereden. Niet naar de parkeerplaats vanaf waar iederen de opkomst van de zon bekijkt, maar juist naar parkeerplaats voor de zonsondergang. Vanaf die parkeerplaats zie je namelijk de zon achter Ayers Rock opkomen en samen met de bewolking die ook deze dag aanwezig was zou dat waarschijnlijk mooier zijn. Of dat werkelijk zo was, kan ik niet zeggen. Hieronder wat foto's van die morgen:

Geplaatst om 03:53:26 vanuit Alice Springs.
15 november 2003
Operation Nude Chopper
Tijdens de zonsondergang liepen er verschillende helikopter piloten over de parkeerplaats. Ze proberen helikoptervluchten te verkopen voor de zonsondergang of voor de volgende morgen als de zon op komt. De prijzen zijn echter behoorlijk hoog. Voor $90,- (€54) heb je een helikoptervlucht van wel 15 hele minuten!

Voor backpackers zijn deze prijzen over het algemeen veel te hoog. Dus hebben de piloten al jaren een ander aanbod voor de dames. Fly Nude, Fly Free! Ofwel, Vlieg Naakt, Vlieg gratis. De afgelopen 20 jaar is daar echter niemand op ingegaan. Maar in onze groep ging men er wel serieus op in en waren er maar liefts 8 dames die op dit aanbod in wilde gaan! Nadat onze gids gebeld had met het helikopter bedrijf (dat nogal verrast was...) bleek dat er in eerste instantie maar 3 dames mee konden. Later belde het bedrijf terug om te zeggen dat er toch 6 mee konden. Van de 8 dames was er één die zelf haar plaats wel wilde afstaan. De overige 7 hebben geloot om wie er af moest vallen.

Yuko, links op de 1e foto (naast Tomo), was de ongelukkige die het korste stukje gras had getrokken... Het 2e plaatje, getiteld: Tomo's Angels, is genomen nadat we weer terug waren in Alice Spring.

Geplaatst om 12:38:32 vanuit Alice Springs.
Bus balade
Zodra de zon onder is gaan alle tour operators er weer snel vandoor. Naar hun luxe hotel denk ik...

Maar Mulgas tours blijft eten op de parkeerplaats:

En voordat we van de parkeerplaats vertroken veraste onze gids ons, door samen met een andere gids een bus balade op te voeren. Er werd klassieke muziek op gezet, en de gidsen voerden een dansje uit. Daarna sprongen ze in de bus, waar wij al inzaten, en gingen rondjes, achtjes, etc, rijden. Het is moeilijk om te omschrijven. Het was moeilijk om foto's te nemen... Maar het was fantastisch om mee te maken!

Geplaatst om 12:21:45 vanuit Alice Springs.
Ayers Rock - Zonsondergangs
Na onze wandeling door de Olgas, zijn we naar Ayers Rock gereden om de zonsondergang te bekijken. Maar voor het zover was hebben de eerste een stukje rond de voet van de rots gelopen. Op alle foto's lijkt het een groot ronde steen, maar van dicht bij zie je veel gaten en kloven:

Toen we op de parkeerplaats aankwamen om de zonsondergang te bekijken, stond het er al vol met touringcars. Er stonden zelfs tafels met champagne klaar... Maar niet voor ons...
Gedurende de de zonsondergang zou Ayers Rock van kleur moeten veranderen, maar het enige verschil dat ik heb kunnen waarnemen was de kleur toen de zon er nog wel op scheen, en de kleur toen de zon verdwenen was. Waarschijnlijk kwam dat omdat het nogal bewolkt was... Maar oordeel voor je zelf. De volgende foto's zijn ongeveer een minuut na elkaar genomen tijdens de zonsondergang:

En wat denken jullie er van?

Geplaatst om 12:00:43 vanuit Alice Springs.
De Olgas
De 2e dag van onze tour zijn we eerst naar de Olgas gegaan. De aborigional naam is Kata Tjuta, wat zoiets betekend als vele hoofden. De Olgas bestaan uit verschillende bergen in tegenstelling tot Ayers Rock (Uluru), die uit een monoliet bestaat. Ook de structuur van de Olgas verschild van die van Ayers Rock. De Olgas zijn ontstaan uit de stenen van een oude bergketen die 'aan elkaar geplakt' zijn met gecomprimeerd zand (zandsteen). Dit is ook heel goed te zien. Er bevinden zich vele gaten in de Olgas. Op deze plaatsen zijn door slijtage stukken rots naar beneden gevallen, waardoor er gaten over blijven in de rotsen.

We hebben een wandeling van ongeveer 8 km gemaakt door de Valley of the Winds. Hieronder een paar foto's.

Hier zijn alle foto's te vinden.

Geplaatst om 11:32:24 vanuit Alice Springs.
13 november 2003
Bush Tucker
Onze gids heeft zich de 1e dag in het zweet gewerkt om Bush Tucker voor ons te vinden. Ergens midden in de bush stopte hij de bus om onder een paar bomen te gaan graven. In de wortels van die bomen leeft namelijk een rups die je kan eten:
En dat mocht Steve ook proberen :

Geplaatst om 07:50:07 vanuit Alice Springs.
Kings Canyon
8 november: Kings Canyon was de eerste bestemming van mijn driedaagse tour naar Ayers Rock, de Olgas en Kings Canyon. Ruim 5 uur rijden vanuit Alice Springs. Onze tour operator was Mulgas tours. Onze gids heete Tomo. Het was zijn laatste tour voordat hij ging trouwen. Samen met een hele gave groep deelnemers zorgde hij er voor dat dit de beste tour was die ik tot nu toe gedaan heb.

Over Kings Canyon en het ontstaan er van valt veel te vertellen. Maar dat kun je ongetwijfeld op talloze andere plaatsen op het internet vinden, dus houd ik het bij mijn belevenissen. Na een korte wandeling van de parkeerplaats naar boven kwamen we bij de kloof aan. Die is behoorlijk diep, dus op handen en voeten naar het randje geschoven.
Daar was het uitzicht erg mooi.

Na een korte wandeling hebben we gezwommen in de Garden of Eden:
Maar ik moet zeggen dat is wel mooiere watertjes heb gezien. En warmer ook...

Een eindje verder wilde Tomo ons laten zien hoe het uitzicht van uit een vliegtuig er uit ziet:

Hier is nog één foto van de canyon:

De rest van de foto's kun je hier vinden.

Geplaatst om 07:37:28 vanuit Alice Spring.
Camel Lasagna
Zo ziet Camel Lasagna er dus uit:

Deze mensen zaten ook in de bus van Tennant Creek naar Alice Springs die ik op 6 november heb genomen.

Geplaatst om 07:09:48 vanuit Alice Springs.
06 november 2003
Battery Hill Mining tours
Op 5 november ben ik nog een keer richting het bezoekers centrum gelopen. Maar deze keer om de mining tours te gaan doen. Om 15.30h zijn we in een mijn gaan kijken, hoe het er aan toeging in de jaren 30 en de jaren 50. De mijn was echter nooit als productie gebruikt. Die zijn namelijk te gevaarlijk om te bezoeken. En mijn exploitant heeft deze mijn special gegraven voor bezoekers doeleinden en geschonken aan Tennant Creek. Kosten: AUD 1.000.000,- Lijkt wel veel, maar was slechts een fractie van de winst die het bedrijf heeft gemaakt met een opgraven van goud.

Het goud in Tennant Creek is pas erg laat ontdekt. Namelijk rond 1930. De mensen die toen naar Tennant Creek kwamen verwachten dat ze over de goudklompen zouden struikelen. Dat viel echter tegen. Het goud zit namelijk in kleine korreltje in ontzettend hard ijzer-erts. Met de hand duurde het een hele dag om een stukje steen ter groote van een vingerkootje de vermalen. En daar zat maar heel weining goud in. Daarom bouwde men een Battery Stamp, waarin de ijzer-erst door grote machines werd fijn gestampt. Die machine werkt nog steeds, zei het alleen zo'n 45 minuten per dag om de touristen het een en ander te laten zien. Vroeger, in de jaren 50, draaide hij 24 uur per dag. En dat maakte nogal wat lawaai...

Al met al heb ik nu wel een goed idee gekregen over hoe het er vroeger in een typisch goldrush stadje aan toe ging.

Geplaatst om 06:57:55 vanuit Alice Springs.