Welkom op hideaway.nl
Reisverslag vanuit Australië
16 december 2003
Great Ocean Road en de Grampians
Afgelopen woensdagavond heb ik de bus naar Melbourne genomen, om daar donderdagochtend aan te komen. Ik heb wel geslapen in de bus, maar was 's ochtends toch behoorlijk moe. Dus donderdag heb ik niet veel gedaan. Ik ben wel eventjes in de stad geweest, maar voornamelijk om wat te eten. En vrijdagochtend heb ik Melbourne al weer verlaten om met Groovy Grape Getaways terug naar Adelaide te gaan via de Great Ocean Road en de Grampians.

Nadat we 's ochtends iedereen in Melbourne hadden opgehaald zijn we naar de Great Ocean Road gereden. Deze weg begint in Torquay.

Dit plaatsje is vooral bekend onder de surfers en bevat veel winkels die alles verkopen wat je nodig zou kunnen hebben om te surfen. Voor de kenners, hier zijn de hoofdkantoren van Rip Curl en Quicksilver gevestigd.

Na kort wat rondgekeken te hebben in Torquay zijn we door gereden naar het meest beroemde surf strand van Australie: Bells Beach. Het was er nog niet erg druk...

Nadat onze gids en alle deelnemers hun leven gewaagd hadden, voor een leuke foto onder de Great Ocean Road Memorial Arch, zijn we doorgereden naar Kennet River. Daar waren koala's en vogels te bezichtigen.

Na een kort ritje hebben we wat foto's genomen van de Great Ocean Road vanaf Cape Patton.

Daarna hebben we geluncht in Apollo Bay. Een ander bekend surfdorpje.

Langs de Great Ocean Road vind je ook een echt regenwoud. Daar hebben we een korte wandeling gemaakt. En de naam REGENwoud werd eer aan gedaan. Het regende...

Toen we Gibsons Steps bereikten regende het inmiddels behoorlijk hard...

Daarna zijn we nog even naar de 12 apostelen geweest, maar dat viel wel een beetje tegen. Voornamelijk door het slechte weer, wat volgens de gids behoorlijk uitzonderlijk was voor deze tijd van het jaar.

Daarom zijn we snel doorgereden naar Port Campbell waar we hebben overnacht in een heel gezellig hostel.

De volgende ochtend, 13 december, zijn we een stukje terug gereden richting Melbourne om onder andere de 12 apostelen bij wat beter weer te zien. Als eerste zijn we naar Loch Ard Gorge geweest.

Daarna hebben we de 12 apostelen bewonderd zonder regen...

Vervolgens hebben we een bezoek gebracht aan de London Bridge. Op dit moment is het niet echt een brug meer omdat in 1991 een deel van de brug is ingestort. Op dat moment waren er ook 2 toeristen op de brug die vervolgens niet meer terug konden naar het vaste land...

Een vriendelijke toerist bood aan dat ze wel even de groepsfoto wilde maken, zodat ook onze gids er op kon staan... Wat ze niet in de gaten had was dat ze het dan wel 9 keer moest doen.

Op de achterste rij van links naar rechts: Richard (gids), Adam, Roland, Marie-Eve, Esther.
Op de voorste rij van links naar rechts: Orla, Severine, Julia, Carina, Sayaka.

Daarna zijn we naar de Grotto geweest.

En onze laatste stop langs de Great Ocean Road was bij de Bay of Martyrs.

Na een gezellige lunch met live kerstmuziek , zijn we richting de Grampians gereden. Daar zijn we naar de MacKenzie Falls gelopen.

Vervolgens zijn we naar de beroemde Balconies geweest. Maar dat stelt eigenlijk niet zoveel voor:

En als laatste zijn we nog naar Reeds Lookout gelopen.

De 3e dag was het uitstekend weer. 's Ochtends hebben we de Pinnacle beklommen.

Daarna zijn we op weg gegaan naar Fish Falls om te gaan zwemmen onder de waterval. Toen we van de parkeerplaats naar de waterval liepen kwamen we deze kangoeroe tegen:

Hij was waarschijnlijk door een auto aangereden en had zichtbaar veel pijn. Er was weinig meer dat we voor hem konden zoen, behalve dan hem uit zijn ellende helpen door hem te doden... Nadat de rest van de groep was doorgelopen heeft Richard hem van zijn lijden verlost en hebben we hem van het paadje verwijderd en hem met wat boomstammen en stenen afgedekt. Tja, het leven is hard voor een kangaroe...

Daarna zijn we de groep gevolgt en gaan zwemmen in ijskoud water... Brrr

Daarna was het al tijd om de laatste 500 km naar Adelaide te rijden, waar we tegen de avond aankwamen. Daar hebben we met zijn allen nog wat gegeten (zonder Richard) en wat gedronken. De volgende dag zijn we met 6 mensen naar Glenelg geweest om daar wat te eten in de haven. Vandaag, 16 december, is bijna iedereen weer vertrokken met een andere tour...

Geplaatst om 06:46:25 vanuit Adelaide.
10 december 2003
De parken rondom Adelaide
Gisteren heb ik een wandeling gemaakt in de parken die het gehele centrum van Adelaide omsluiten. Het was een lekker aangenaam temperatuurtje, namelijk 40ļC.

Een paar foto's:

Meer foto's zijn te vinden op ./fotos/20031209/.

Geplaatst om 03:48:54 vanuit Adelaide.
Perth ?!?
Ja Perth! Ik heb gisteren besloten om voorlopig niet naar het oosten te gaan. Na mijn tour van Melbourne naar Adelaide over The Great Ocean Road, ga ik met een 9 daagse tour van Adelaide naar Perth. Meer informatie over deze tour kun je vinden op site van Nullarbor Traveller.

Ik vertrek op 17 december vanuit Adelaide en kom dan als het goed is op 1e kerstdag aan in Perth. Waarschijnlijk zal ik daar tot na nieuwjaar blijven, om vervolgens langs de westkust omhoog te reizen richting Darwin. Vanuit Darwin kan ik dan het vliegtuig pakken naar Melbourne of Sydney en via de oostkust naar Cairns reizen.

En waarom? Ik weet het niet precies, maar op een of andere manier leek het me toch leuker om de westkust te zien. Volgens velen net zo mooi als de oostkust, alleen veel minder toeristisch...

Geplaatst om 03:28:23 vanuit Adelaide.
08 december 2003
Adelaide -> Melbourne?
Tussen Adelaide en Melbourne liggen onder andere de Great Ocean Road en het Grampians National Park. Aangezien de greyhoundbus de rit op de snelst mogelijke manier aflegt, namelijk over de snelweg, heb ik er voor gekozen om hier in Adelaide een tour te boeken naar Melbourne die wel langs deze bezienswaardigheden gaat. Helaas, bleek echter toen ik de tour wilde gaan boeken dat het nogal druk is. De touroperator waar ik het liefst mee wilde gaan heeft pas weer plek op 27 december! De tweede keus zat ook helemaal vol... Dan bleven er nog wat grotere touroperators over die tours aanbieden waar ik minder over te spreken ben. Maar ja, als er niets anders is... Maar zelfs deze tours zaten voor deze week al vol...

Dus nu zit ik hier in Adelaide en ik wist niet meer wat ik nu moest doen. Uiteindelijk kwam ik op het volslagen idiote idee dat de tour die mijn voorkeur had misschien niet volgeboekt was in de tegenovergestelde richting... Dus van Melbourne naar Adelaide. En dat klopte! Dus aanstaande woendagavond stap ik op de expresse bus naar Melbourne waar ik donderdag ochtend aankom. Dan 1 overnachting in het YHA hostel in Melbourne en vrijdag ga ik met de tour van Melbourne naar Adelaide. En aangezien de expresse bus maar AUD 10,- duurder was dan een overnachting in een hostel is deze optie niet eens zo heel onvoordelig. Natuurlijk moet ik daarna wel weer naar Melbourne, maar hetzelfde heb ik ook al eens gedaan tussen Port Augusta en Adelaide...

Niet de meest ideale optie, maar nu kan ik toch de tour doen die ik wilde, en dat voor kerstmis!

Geplaatst om 12:34:59 vanuit Adelaide.
Adelaide Action
Gisteren, 7 december, ben ik een dag weg geweest met Adelaide Action. Ik had de zo genoemde 'Extreme Watersports' tour geboekt. Maar omdat de andere mensen van de groep 's ochtends een quad bike tour hadden geboekt, werd mij gevraagd of ik het erg vond om eerst mee te gaan quad biken... Dat vond ik natuurlijk niet erg. Deze tour was AUD 50,- duurder dan de tocht die ik had geboekt, maar dat hoefde ik niet te betalen.

's Ochtends werden we opgehaald bij het hostel. De andere mensen op de tour waren 3 zwitsers die de tour samen hadden geboekt. Verder waren geen andere deelnemers, omdat onze 'tourgids' vandaag alleen was. Normaal gesproken zijn ze met zijn tweeen en gaat de helft van de groep quad biken en de andere helft waterskieen. 's middags wisselen ze dan om.

Maar voordat we op de plek waren waar we gingen waterskieen en quadbiken moesten we eerst zo'n 80 tot 100 km rijden. Op de heen weg hebben we de senic route genomen door de Aidelaide Hills. Op dit moment is het daar nog erg groen (vergeleken bij de rest van Austalie), maar dat zal over een paar weken ook veranderd zijn. Dan is het namelijk volop zomer hier... De eerste foto's die ik gemaakt heb zijn van een oude rivierpeddelboot. Deze kwam voorbij varen toen we de pond over de Murray River namen.

Links: de pond in de tegenovergestelde richting. Rechts: de riverpeddelboot.

Wij zijn eerst gaan quad biken. Dit maal was het anders dan op Kangoeroe Eiland. We gingen, na een korte instructie, naar een parcours. Er waren minder rotsen dan op KI, maar wel meer heuvels. Misschien dat de foto's het iets duidelijker maken.

Vanaf het quad bike parcours hadden we ook een mooi uitzicht over de Murray River.

Na het quad biken kwamen we weer terug bij ons plekje aan de Murray River waar we gingen waterskieen.

Al snel bleek dat ik de enige was die nog nooit op waterskies had gestaan. (Oke, op 2 uurtjes na tijdens een schoolreisje tig jaar geleden...) De zwitsers hadden duidelijk veel ervaring en sprongen meteen ook een wakeboard. Ik begon toch maar iets rustiger aan met de waterskies. En in plaats van achter de boot, aan een oefen paal langs de boot...

Maar dat ging nogal al goed en al snel stond ik op de waterskies achter de boot!

Na deze vermoeiende activiteiten zijn we weer terug gereden naar Adelaide. Onderweg zijn we gestopt op Mount Lofty. Vanaf deze berg kun je heel Adelaide overzien en zelfs verder.

Deze en overige foto's kun je ook vinden op ./fotos/20031207/.

Geplaatst om 11:28:26 vanuit Adelaide.
06 december 2003
Kangoeroe Eiland
Op 3 december ben met een 3 daagse tour naar Kangoeroe Eiland geweest. Nou ja, 3 daagse tour... Deze tour met Campwild Adventures was eigenlijk maar goed 2 dagen en 2 nachten. We zouden namelijk pas om 12.00h 's middag opgehaald worden in Adelaide en dat werd zelfs 12.45h. Toen zijn we in de richting van Kangoeroe Eiland (=Kangaroo Island in het Engels = KI afgekort... ) gereden. Maar voor we daar aankwamen wist onze tourgids nog een mooie plek om te zwemmen en te snorkelen in de zee. Die plek heete Second Valley. Dus vol goede moed onze zwemkleding aangetrokken. Maar een wetsuit was misschien beter geweest... Het water was KOUD!!!

Foto's: Second Valley op het vaste land van AustraliŽ.

Voordat we de oversteek naar KI maakte zijn we naar en uitkijkpost gereden vanwaar uit je KI (normaal gesproken)kunt zien liggen... Maar helaas was er niet veel meer te zien dan een stukje eiland met een hele donkere wolk er boven.

Daarna zijn we met een charter boot van het vaste land naar KI gevaren. Achteraf vertelde onze gids dat dit de ruigste tocht was die hij had meegemaakt en dat we achteraf gezien beter de ferry hadden kunnen nemen. Maar het was zeker een gaaf boot tochtje.

Na de overtocht was het al tijd om ons kamp op te zetten. Al met al hebben we de 1e dag dus vrijwel niets gedaan...

De volgende dag zijn we eerst naar een koala sanctuary gereden. De koala's die daar leven zijn wild, maar worden wel in de gaten gehouden. Deze lieve beertjes slapen maar liefst 20 uur per dag, dus de kans is groot dat je er geen een ziet bewegen. Maar we hadden geluk en de meeste koala's waren wakker.

Daarna zijn we naar het Flinders Chase nationaal park gereden. Daar hebben we als eerste een mooie wandeling gemaakt langs de Rocky River. Deze rivier eindigt in de zee.

Daarna hebben geluncht in de buurt van het bezoekerscentrum. Daar zijn de kangoeroes inmiddels aan de mensen gewend en je kunt ze gewoon aaien...

Je moet er zelfs opletten dat ze je lucnh niet komen stelen. Ondanks het feit dat je ze niet mag voeren, heeft men dat in het verleden zeker wel gedaan... Daarom komen ze nu bedelen om voedsel...

Dat KI een stuk groener is dan de rest van AustraliŽ (voorzover ik het gezien heb) kun je goed zien vanaf Bunker Hill Lookout:

Daarna zijn we door gereden naar Weirs Cove. Daar werden vroeger de voorraden voor de vuurtoren over zee aangeleverd. Dit was voordat er een weg was gemaakt door de dichte bebossing die te zien was vanaf Bunker Hill Lookout.

Vlak bij de vuurtoren hebben we een bezoek gebracht aan de Admirals Arch. De ark is ontstaan door het wegslijten van land door de zee. Je ziet op de foto's ook twee eilandjes liggen die vroeger deel uitmaakte van het eiland maar nu door de zee zijn opgeslokt. Op den duur zal ook Admirals Arch wegslijten en een klein eilandje in de zee achterlaten. Behalve de ark waren er ook een hoop zeehonden te zien.

Vanaf Admirals Arch konden we de Remarkable Rocks al zien liggen. Dat was onze volgende bestemming. Net als bij de Devils Marbles is deze rotsformatie ontstaan na een lava eruptie en erosie gedurende miljoenen jaren...

Vervolgens hebben we nog een korte wandeling langs de kust gemaakt:

Daarna hebben we ons kamp opgeslagen in Vivone Bay. In het donker hebben we nog een safari gedaan om wat (mini) pinguins en wallabies te zien. Daar kon ik echter geen goede foto's van nemen...

De laatste dag voor onze tour, 5 december, zijn we begonnen met een quad bike tour. Na een paar oefenrondjes zijn we over een zandpad vol met rotsen naar een afgelegen strand gereden. Daar hebben we even rond gelopen. (Met de quad konden we het strand niet bereiken ) Daarna zijn we weer terug gereden.

Na het quad rijden, zijn gaan sandboarden. Ofwel met een soort snowboard van de zandduinen van Little Sahara naar beneden glijden/vallen . Ik heb er niet veel foto's van omdat het nogal waaide en het zand waarschijnlijk mijn camera helemaal de venieling in zou helpen... Zo ziet de (een gedeelte van) de Little Sahara eruit:

En dit ben ik die achteruit van de duin af ga.

De vinger is van de fotograaf die de camera zo goed als mogelijk tegen de zandstorm wilde beschermen. Dank u!
En ja, ik heb ook een paar keer geprobeerd staand naar beneden te komen. Maar aangezien ik nog nooit gesnowboard heb kwam ik meestal niet verder dan een aantal meters voordat ik het zand van dichtbij ging bekijken...

Nadat iedereen voldoende zand had verzameld in alle kleding, neus, mond, oren, etc., zijn we naar Seal Bay gereden.
Op dit strand rusten de zeehonden uit na hun vermoeiende 4 daagse zwemtocht om vis te vangen. Vier dagen lang slapen ze vervolgens op het strand. Daarna gaan ze weer de zee in om te eten.

Op weg terug naar de ferry zijn we nog naar de top van Prospect Hill geklomen. Vanaf daar kun je een groot deel van het eiland overzien. En gelukkig was het beter weer, zodat we deze keer wel meer zagen dan een groote zwarte wolk.

Op de terug weg van het eiland naar het vaste land hebben we de ferry genomen in plaats van de charter boot. Samen met een hoop schapen...

Als laatste een paar van de groepsfoto's die we hebben genomen:

Van links naar rechts en van achter naar voor:
Saskia, Shana, Connie, Mat en Heath (onze gids),
Roland, Mike, Anneka, Arne, Masako.

Meer foto's zijn te vinden op ./fotos/20031203/, ./fotos/20031204/ en ./fotos/20031205/.

Geplaatst om 08:12:07 vanuit Adelaide.
01 december 2003
Op naar Kangoeroe Eiland
Zo, vandaag heb ik een 4WD tour naar Kangoeroe Eiland (KI) geboekt. Ik vertrek woendag 3 december. De tour van morgen was al volgeboekt. Als het goed is ben ik vrijdag avond weer terug. Dus voor aanstaande zaterdag komen er waarschijnlijk geen nieuwe artikelen.

Vandaag heb ik een record tijd in een intercafe doorgebracht. Omdat ik steeds meer mensen hier ontmoet die geinterreseerd zijn in mijn website, maar geen nederlands spreken, heb ik vandaag al mijn artikelen in het engels vertaald.
Nu nog er voor zorgen dat ik de tijd neem om mijn artikelen voortaan meteen te vertalen.

Geplaatst om 06:08:36 vanuit Adelaide.
30 november 2003
Christmas in the City
In Nederland is de Sinterklaas gekte ongetwijfeld al vroeg uitgebroken. Maar bij gebrek aan Sinterklaas in Australie zijn ze hier al weken in de kerstsfeer. Kerstmuziek en kerst versieringen in de grote winkelstraten:

Hieronder nog een paar foto's van Victoria Square in Adelaide:

Geplaatst om 07:06:58 vanuit Adelaide.
Glenelg beach
Op 24 november ben ik met Adelaide enigste tram naar Glenelg beach gegaan. Niet zo heel veel over te vertellen. Maar wel een paar foto's gemaakt:

Deze en de overige foto's zijn te vinden op ./fotos/20031124/.

Geplaatst om 07:00:06 vanuit Adelaide.
Botanische Tuinen
Op 22 november ben in in Adelaide naar de botanische tuinen geweest. En ja, ik had niets beters te doen...

Hieronder een paar mooie foto's:

Deze en de overige foto's zijn te vinden op ./fotos/20031122/.

Geplaatst om 06:43:49 vanuit Adelaide.