Welkom op hideaway.nl
Reisverslag vanuit Australië
01 januari 2004
Nullarbor Travel dag 7
23 december hebben we de hele dag doorgebracht in Cape Le Grand National Park. 's Ochtens rond 9.30h zijn we naar Frenchman peak gereden om deze vervolgens te beklimmen. Het uitzicht vanaf de top is werkelijk fantastisch.

Toen we weer benenden waren, zijn we naar Hellfire Bay gereden om Katja op te halen. Zij wilde niet naar de top klimmen, dus hadden we haar daar van te voren afgezet. Vanaf Hellfire Bay is er een wandelroute via Thristle Cove terug naar Lucky Bay. Dit was een wandeling waarvoor je ongeveer 3 uur voor nodig zou hebben. Ik had wel zin om die wandeling te maken, maar de meeste mensen voelde daar niet zoveel voor. Zij gingen lieveren luieren op de kampeerplek, of aan het strand. Uiteindelijk ben ik samen met Keiko de wandeling gaan doen. We hebben er ongeveer 2 uur over gedaan. En weer prachtige natuur gezien.

Hierboven staan al veel foto's, maar ik heb er nog meer gemaakt die je hier kunt vinden.
's Middags heb ik niet veel meer gedaan. Nog even gezwommen in Lucky Bay en een poging gedaan om te boogieboarden, maar daarvoor waren de golven te klein...

Geplaatst om 06:43:21 vanuit Perth.
31 december 2003
Gelukkig Nieuwjaar!
Zo, het is nu bijna 17.00h hier en ik ga er weer eens mee stoppen voor vandaag. De rest van de Nullarbor tour en foto's van de omgeving van Perth volgen nog...

Ik wens jullie allemaal het beste voor het nieuwe jaar!

Groetjes uit het zonnige AustraliŽ waar ik morgen zonder bedenkingen mee zou doen aan de nieuwjaarsduik. Maar aangezien het hier niet echt een uitdaging is, houden ze er hier geen denk ik...

Geplaatst om 09:48:48 vanuit Perth.
Nullarbor Travel dag 6
Op 22 december zijn we naar Esperance gereden. Vandaag moesten we zelf voor onze lunch zorgen. En aangezien we al een paar dagen niet echt goed eten meer hadden gehad, smaakte die halve kip met friet bijzonder goed.

Nadat onze gids weer inkopen had gedaan, zijn de doorgereden naar het prachtige Cape Le Grand National Park. Onze kampeerplek was vlak bij Lucky Bay. Een van de mooiste stranden die ik to nu toe gezien heb. Terwijl de meeste mensen de middag gebruikte om uit te rusten heb ik samen met Richard, Yasmin, Keiko en Bonnie en wandeling gemaakt van Rossiter Bay naar Lucky Bay. Daarbij zijn we ook nog even van de route afgeweken om Mississippi Hill te beklimen. Het was er prachtig. Oordeel zelf maar:

En 's avonds was het ook erg gezellig:

Geplaatst om 09:35:02 vanuit Perth.
Nullarbor Travel dag 5
De volgende dag, 21 december, waren we allemaal vroeg wakker. Dit kwam omdat het erg voreg licht was en we nog niet gewend waren aan WA tijd. Nadat we rond 7.30h vertrokken waren uit Madura, kwamen we rond 9.30h aan bij Cocklebiddy Cave. Dit is een grot onder de Nullarbor vlakte met een ondergronds meer. Daar zijn we gaan zwemmen in het pikke donker.

Na lunch in Caiguna hebben we over hat langste kaarsrechte stuk weg van AustraliŽ gereden. 90 Mile, ofwel 146,6 km zonder dat je ook maar een stuur nodig hebt. Eigenlijk is het gewoon erg saai... En helemaal omdat er behalve dit rechte stuk er nog talloze anderen zijn die ook kilometers lang zijn...

We hebben de nacht doorgebracht op een camping in Norseman.

Geplaatst om 09:14:04 vanuit Perth.
Nullarbor Travel dag 4
Vlak na het Yalata roadhouse kwamen we aan bij het beroemde Camel-Wombat-Kangaroo
verkeersbord. Dit is het verkeersbord dat bovenaan de website staat. Alleen toen ik mijn website maakte wist ik dat nog niet...

Dus iedereen uit de bus en op de foto. Maar iets klopt er niet helemaal?!?
Als je goed kijkt naar het plaatje bovenaan website zie je staan: 'next 96 km' en of de foto's staat: 'next 92 km'. Verder is de volgorde van de borden op de foto: Camel-Kangaroo-Wombat en niet Camel-Wombat-Kangaroo... Ofwel, dit is helemaal niet HET beroemde bord, maar een zelfde soort bord. Klein foutje van onze gids.

Na ongeveer 92 km kwamen we aan in het plaatsje Nullarbor.

Genoemd naar de Nullarbor Plain die we daarna inreden. Nullarbor betekend letterlijk: geen bomen. En dat klopt, het is een grote kale vlakte. Maar je raad nooit wat er aan het begin van die vlakte te vinden was. Ja ja , het beroemde Camel-Wombat-Kangaroo verkeersbord. Dus daar moest ik ook even een foto van maken...

En toen ik terug liep naar de bus kwam ik deze dingo tegen:

Op de Nullarbor vlakte zijn we nog gaan kijken naar de Bunda Cliffs:

En naar het verlaten plaatje Koonalda. Dit was een ghosttown... Terwijl we daar van onze lunch genoten liep de temperatuur in de zon op tot zo'n 55ļC.

Daarna kwamen we aan bij de grens tussen Zuid en West AustraliŽ.

Aangezien er een tijdsverschil is tussen deze twee gebieden van maar liefts 2,5 uur (1,5 uur gedurende de winter, maar het is hier zomer...) hadden we een behoorlijk lange dag. Het is zelfs zo, dat de mensen in de buurt van de grens weer een andere tijd hanteren dan hier in Perth. In plaats van 2,5 uur voor te lopen op Zuid AustraliŽ lopen ze 'slechts' 1 uur en 45 minuten voor op Zuid AustraliŽ en 45 minuten achter op Perth. Het heeft te maken met het feit dat West AustraliŽ (WA) zo groot is dat op sommige plaatsen de in Perth gehanteerde tijd er voor zorgt dat het al om 4 uur 's ochtends licht wordt en om 17.00 donker. (Gedurende de zomer.) Maar het wordt er allemaal niet makkelijker op. Omdat we op doorreis waren, hebben we er voor gekozen om de tijd meteen 2,5 uur te verzetten.

Vlak na de grens hebben we een bezoek gebracht aan Oud Eucla. Dit dorpje is inmiddels opgeslokt door de duinen, nadat konijnen alle struiken hadden opgegeten die het zand op hun plaats hielden. Het enige wat er nog te zien is boven het zand, zijn de ruines van het telegraaf station.

's Avonds hebben we ons kamp opgeslagen in de buurt van Madura. En vanwege het tijdsverschil zijn we behoorlijk vroeg naar bed gegaan...

Geplaatst om 08:16:04 vanuit Perth.
Nullarbor Travel dag 3
Op 19 december zijn we rond 8.00h vertrokken uit Streaky Bay. Dit was ons hotel:

Nadat onze gids wat inkopen had gedaan in Ceduna zijn we naar Cactus Beach gereden. Weer een ander beroemd surfstand... Zonder surfers die dag.

Onderweg kwamen we nog een plas water tegen die rose gekleurd wat door een bepaald type algen dat er in leefde:

Na wel 10 hele minuten doorgebracht te hebben op Cactus Beach zijn we doorgereden naar Port LeHunte voor de lunch. Na de lunch hebben we er nog een wandeling langs de kust gemaakt. Het waaide behoorlijk hard en het zand vloog ons rond de oren. Maar wel een prachtige omgeving.

Daarna zijn we naar Fawlers Bay gereden waar we op een camping hebben overnacht. Ook zijn we daar nog gaan sandboarden in de duinen. Maar het waaide nog harder dan 's middags en we bevonden ons midden in een zandstorm. Na het sandboarden heeft het heel wat tijd gekost onder de douche om al het zand uit mijn oren, neus, ogen, etc. te verwijderen... En zoals je al kunt raden, geen foto's... Er was wel iemand die ondanks mijn advies zijn camera had meegenomen. Gisteren heeft hij een nieuwe gekocht.

Geplaatst om 07:48:25 vanuit Perth.
29 december 2003
Rare mensen
Deze rest van de tour volgt, maar voor vandaag wil ik afsluiten met een foto van een man die afgelopen nacht op onze kamer sliep. Hij kon niet goed slapen want hij had zo'n last van mensen die te luidruchtig waren en auto's die voorbij reden. Dus wat doe je dan?

Je gaat slapen met gigantische oorbeschermers...
Welterusten!

Geplaatst om 08:57:58 vanuit Perth.
Nullarbor Travel dag 2
De 2e dag hebben we een Eco Cruise gemaakt. Eerst hebben we gezwommen met wilde zeehonden (sea lions). Ik heb wel foto's gemaakt, maar met een onderwater wegwerpcamera, dus die kan ik hier niet laten zien. Wel kan ik je vertellen dat de meeste foto's halve of helemaal geen zeehonden bevatten. Maar er zitten wel een paar goede foto's tussen. Ik heb ze vandaag naar huis gestuurd, dus misschien verschijnen ze nog een keer op deze website, nadat ze zijn ingescanned.

Na wat een half uurtje leek, maar in werkelijk 2 uur was, hebben we de zeehonden weer met rust gelaten en zijn op zoek gegaan naar de dolfijnen. En ook die kwamen naar de boot gezwommen. De dolfijnen blijven echter nooit zo lang rondhangen, dus moesten we snel het water in. We hebben zo'n 15 minuten in het water gelegen en gekeken hoe de dolfijnen onder ons zwommen. Ook hier zijn er slechts enkele foto's goed gelukt...

Daarna was het tijd voor lunch aan boord van de boot. Ook hebben we nog wat vis gevangen voor de lunch van de volgende dag. Weer aan wal werd deze vis schoongemaakt en dat is iets wat de Pelikanen wel bevalt.

Daarna zijn we naar Streaky Bay gereden. Onze gids raadde ons aan om het fantastische haaien museum te bezoeken. Nou dat stelde niet echt veel voor. Maar toch maar een paar foto's gemaakt.

Daarna hebben we gegeten en wat gedronken in de lokale pub. Het motto was: meet the locals.

De nacht hebben we doorgebracht in het hotel van Streaky Bay.

Geplaatst om 08:26:33 vanuit Perth.
Nullarbor Travel dag 1
Zo, het is al weer bijna 2 weken en meer dan 4000 km geleden dat ik een berichtje heb geschreven. Inmiddels ben in met de Nullarbor Traveller tour (op 25 december) in Perth aangekomen.

Zoals je aan de titel al kunt zien ga ik per dag van de tour een artikelje schrijven. Dat is voor jullie makkelijker om te lezen en voor mij makkelijker om te schrijven.

Op 17 december zijn we rond 7.30h uit Adelaide vertrokken. Deze dag zouden we erg veel rijden. Rond 12.00h hebben we geluched in Mount Remarkable National Park, waar een aantal mensen van de groep een korte wandeling hebben gemaakt: The Daveys Gully Hike.

Daarna zijn we doorgereden naar... Ja alweer, Port Augusta... Dit maal om wat inkopen te doen. Ik ken het plaatsje inmiddels zo goed, dat ik de gids kon tegen spreken toen hij zei dat we langs de laatste stoplichten reden die we voorlopig tegen zouden komen. Er was namelijk nog een kruispunt met stoplichten na de bocht... Ach ja, het was pas de 2e keer dat de gids deze tocht deed...

Rond 16.30h kwamen we op het punt waar je halverwege AustraliŽ bent, als je helemaal van Oost naar West reist.

Ons kamp voor deze avond was in Baird Bay.

Opmerking: Voor alle dagen geldt dat er meer foto's te vinden zijn op ./fotos/.

Geplaatst om 07:55:53 vanuit Perth.
16 december 2003
Prettige Kerstdagen
Morgen vertrek ik richting Perth met de 9 daagse tour van Nullarbor Traveller. En de rekenwonders onder jullie hebben dan gezien dat ik gedurende kerstavond en 1e kerstdag nog onderweg ben. Ik kom pas 's avonds op 1e kerstdag aan in Perth.

Bijdeze wil ik jullie dus allemaal prettige kerstdagen toewensen vanuit het zonnige AustraliŽ. (40ļC op dit moment...)

Geplaatst om 08:36:29 vanuit Adelaide.