Welkom op hideaway.nl
Reisverslag vanuit Australië
23 februari 2004
Mount Wellington afdaling
Op 16 februari ben ik met een Island Cycle Tours naar de top van Mount Wellington gegaan (met een busje...) om vanaf daar met een mountainbike naar de beneden te fietsen... Nou ja, je hoeft niet zo heel veel te fietsen. Het is vooral afremmen...

Ik heb niet zo heel veel foto's kunnen maken, want ik had beide handen nodig om te remmem.

Maar het waren denk ik de makkelijkste 21 km die ik ooit gefietst heb... Erg gaaf!

Geplaatst om 08:04:08 vanuit Melbourne.
22 februari 2004
Under Down Under dag 5
Deze ochtend zijn we begonnen met het uitzicht over een waterkracht centrale. Van alle energie die in TasmaniŽ gebruikt wordt is 99% afkomstig van waterkracht centrales...

Daarna hebben een bezoek gebracht aan het spookstadje Tarraleah. Hier leven nog maar 2 gezinnen. Maar alle huizen en tuinen zien er goed onderhouden uit...

En dit zijn de Russell Falls:

Daarna zijn we naar Hobart gereden waar we rond 1 uur aankwamen. We kregen 3 uur de tijd om de Salamanca Markets. Maar na 30 minuten had ik het wel gezien. Zonde dat we zoveel tijd hadden hier. Ik had liever een wandeling naar de Tall Trees gemaakt vanuit Russel Falls, zoals aangegeven stond in de folder. Maar ja, niks aan te doen. En ik heb ook geen foto's genomen van de markt. Niet mijn interesse...

Om 4 uur zijn we naar de top van Mount Wellington gereden. Daar heb ik wel foto's van...

Op de weg terug nog even een foto gemaakt van de oude Cascade Bierbrouwerij.

's Avonds hebben we in Hobart een ghosttour gedaan. Interessant om te horen waar het spookt in Hobart. En als je niet echt gelooft in spoken, hoor je toch nog wat interessants over de geschiedenis van Hobart.

De volgende twee dagen had ik tijd om zelf wat van Hobart te gaan zien. Dit betekende dat ik dat tour groep hier heb verlaten. Een gedeelte van de groep ging nog verder met de 2 daagse oostkust toer...

Geplaatst om 12:36:15 vanuit Melbourne.
Under Down Under dag 4
13 februari, de tweede dag van de Wild Wild West tour, zijn we eerst naar Queenstown gereden. Dit is een mijnwerkers stadje. De omgeving is bar en kaal als gevolg van de mijnen.

Vanuit Queenstown vertrekt een trein over een pas gerenoveerde oude spoorweg naar Strahan. Deze trein moet door prachtige natuurgebieden rijden. Maar de prijs voor een kaartje is zelfs voor NS begrippen erg hoog... En we hadden er zowieso geen tijd voor tijdens onze tour.

Daarna zijn we naar de Nelson Fall gegaan. Prachtige omgeving!

Daarna hebben we een korte wandeling gemaakt naar Donaghys Lookout:

We hebben gelunched langs de Franklin river, waar we lastig gevallen door een hele hoop March Flies (vliegen die kunnen steken, maar doen het gelukkig niet zo snel...)

Rond 3 uur kwamen we aan bij Lake St. Clair. Daar konden we zelf bepalen wat we 's middags wilden doen. Ik heb samen met nog 3 anderen een wandeling gemaakt naar Shadow Lake. Deze stond aangegeven als een 4 tot 5 uur durende wandeling... Uiteindelijk heb ik er 3,5 uur over gedaan. Onderweg weer veel mooie foto's gemaakt:

We hebben overnacht bij Lake St. Claire.

Geplaatst om 12:02:02 vanuit Melbourne.
Under Down Under dag 3
De 3e dag was de eerste dag van de 3 daagse Wild Wild West tour. 12 mensen waren al in Launceston opgehaald en 2 mensen kwamen er in Devonport bij. Samen met 7 mensen van de afgelopen 2 dagen maakt dat een totaal van 21 mensen. De bus zat dus bom vol.

Als eerste zijn we naar Sheffield gereden om de Murials (muurschilderingen) daar te bekijken. Hier zijn er een paar. De rest kun je hier vinden.

Daarna zijn de opweg gegaan naar Cradle Mountain. Onderweg kwamen langs Mount Roland! Helaas, niet zo goed zichtbaar, zoals je hier onder kunt zien. Daarom er naast een foto van een postzegel met Mt. Roland...

Rond 12 uur kwamen we aan bij Dove Lake aan de voet van Cradle Mountain.
We hebben een 2 uur durende wandeling gemaakt rondom Dove Lake. Een gedeelte daarvan in de regen. Verder hingen er wolken om de top van Cradle Mountain. Maar er zit een foto tussen waar je de top net kunt zien...

Daarna hebben we een bezoek gebracht aan het bezoekerscentrum. Daar heb ik maar een anzichtkaart gekocht met Mt. Roland er op. Maar zelfs op die kaart ligt de berg in de wolken.
Vlak bij het bezoekerscentrum liggen de Pencil Pine Falls:

Daarna zijn we doorgereden richting Strahan. Onderweg heb ik nog een paar foto's genomen van Cradle Mountain:

Vlak voordat we in Strahan aankwamen zijn we nog even gestopt bij de Henty Dunes (zandduinen).

Geplaatst om 11:26:49 vanuit Melbourne.
Under Down Under dag 2
De volgende dag zijn we naar de rand van de wereld gereden... (The Edge Of The World) Als je van uit naar het westen zou varen is het eerste land dat je tegen komt Zuid-Amerika.

Daarna zijn we op de boot gestapt voor de Arthur river cruise. Behalve onze tourgroep was er ook nog een buslading wat 'oudere' toeristen aan boord.
Gedurende de tocht op de Arthur River hebben we veel mooie natuur gezien:

Na een tijdje kon de boot niet verder de rivier op en zijn we aan wal gegaan in een regenwoud. Daar hebben we een wandeling gemaakt. Heel mooi om te zien, maar erg vermoeiend om in het superlange rij achter al die andere toeristen aan te moeten lopen... En ik heb dus ook niet zoveel foto's gemaakt.

Na de wandeling en een heerlijke BBQ als lunch zijn we weer terug gevaren.

Na de Arthur River cruise was het tijd om terug te rijden naar Devonport waar we gingen overnachten. Onderweg zijn we nog een keer gestopd in Wynyard waar we Willy de zeehond een bezoekje hebben gebracht. (En hij ons, want hij is er niet altijd...)

Geplaatst om 07:15:58 vanuit Melbourne.
21 februari 2004
Under Down Under dag 1
Op 10 februari ben ik met Under Down Under tours vertrokken voor de 2 daagse tour naar het noord-westen van TasmaniŽ.

Als eerste zijn we naar een aantal grotten gegaan in Molly Creek. Daar hebben gezocht naar gloeiwormen. Een aantal mensen hebben er ťťn gezien, maar ik niet.

Daarna hebben we bezoek gebracht aan de meervoudig wereldkampioen houthakken... The Axemans Hall of Fame, waar David Foster ons een demonstratie heeft gegeven.

Na onze lunch (fish and chips) zijn we naar Dip Falls gereden. Deze waterval stroomde niet zo hard, zodat het mogelijk was om via de waterval naar beneden te klimmen. Terug omhoog hebben we gewoon de trap genomen.

Daarna zijn we nog even op bezoek gegaan bij een grote boom (Big Tree).

En hebben we een foto gemaakt van de plaatsje Mawbanna, waar de laatste Tasmaanse Tijger (in het wild) is neergeschoten...

En hebben we gezien hoe de natuur verwoest wordt door de houtindustrie...

Ook zijn we even gestopt bij de Black River.

We hebben overnacht in Stanley, waar we eerst the Nut hebben beklommen. Dit is de Ayers Rock van TasmaniŽ.

In tijdens ons avondeten hebben we een hele mooie zonsondergang gezien.

Geplaatst om 07:10:07 vanuit Melbourne.
Cataract Gorge
Op 7 en 8 februari heb ik de Cataract Gorge bezocht in Launceston.
Als eerste ben ik via de Zig Zag track naar het 1e basin gelopen.

Daarna ben ik via de Duck Reach Track naar het 2e basin en het Duck Reach Power Station gelopen.

Daarna ben ik via de Travallyn trail terug gelopen naar het 1e basin.

Weer terug aangekomen bij het 1e basin heb ik de verschillende lookouts bezocht: Cataract Lookout, Alexandra Lookout en Eagle Eyrie Lookout.

Vanaf Eagle Eyrie Lookout ben ik nog wat verder de berg op geklommen of wat van de omgeving te zien.

Daarna ben ik via de Main Walk weer terug naar Launceston gelopen. Vanaf de Main Walk, die aan de andere kant van het water ligt als de Zig Zag track, heb je een veel beter uitzicht over het laatste stuk (of het begin, het is maar net hoe je het bekijkt) van de gorge.

De volgende dag, ben ik vanaf het Duck Reach Power Station verder doorgelopen naar de Travallyn Dam.

Dit is de South Esk River van dichtbij...

En dit is Deadmans Hollow:

Ook deze keer zijn er meer foto's te vinden op ./fotos/.

Geplaatst om 00:53:18 vanuit Melbourne.
15 februari 2004
Hobart
Na 5 dagen met Under Down Under op weg te zijn geweest heb ik nu 2 dagen voor me zelf in Hobart. Daarna ga ik de 3 daagse oostkust tour doen. De tour is tot nu wel goed bevallen, maar meer informatie volgt zodra ik de foto's kan uploaden en tijd heb om mijn verslag bij te werken. Hier in Hobart heb ik daarvoor nog geen goed internetcafť gevonden. Dus misschien gebeurt dat pas wanneer ik weer terug ben in Melbourne.

Update: Het is me toch nog gelukt om de foto's over te sturen. Welliswaar heb ik geen tijd meer om er wat bij te schrijven tot ik in Melbourne ben, maar je kunt de foto's al wel bekijken op ./fotos/.

En morgen ga ik met Island Cycle Tours vanaf Mount Wellington (1270 m) naar beneden mountainbiken. Dit is een 21 km lange tocht geheel berg afwaarts...

Geplaatst om 04:05:42 vanuit Hobart. (bijgewerkt 15-02-2004 om 08:55:27)
09 februari 2004
Launceston
Zo, ik ben al weer een paar dagen in Launceston. Gisteren en eergisteren heb ik de Cataract Gorge bezocht. Hoewel ik een paar hele mooie foto's heb gemaakt, kan ik hier in Launceston geen fatsoenlijk internetcafť vinden om ze op mijn website te plaatsen. Dus dat zal nog wel even duren... Misschien wanneer ik in Hobart ben. Hoewel ik daar ook maar 2 dagen de tijd heb en ook nog wat van de stad wil zien. In ieder geval kan ik de foto's uploaden als ik weer terug in Melbourne ben.

Morgen vertrek ik om 7.00h vanuit Launceston met de Under Down Under tour.

Geplaatst om 06:15:35 vanuit Launceston.
05 februari 2004
Under Down Under
Ja, ik ben er uit. Morgen vlieg ik naar Launceston in TasmaniŽ! (Virgin Blue vlucht DJ618, vertrek 14.00h Melbourne, aankomst 15.00h Launceston) Waarschijnlijk zal ik daar verblijven in het Launceston Backpackers hostel. Op dinsdag 10 februari vertrek ik met Under Down Under tours voor een 2 daagse tour: Far North West. Meteen daarna de volgende tour: 3 Day Wild Wild West. Dan verblijf ik 2 dagen in Hobart, om op 17 februari de 3 Day East Coast tour te doen. 20 februari vertrek in met de ferry Spirit of Tasmania terug naar Melbourne waar ik de 21ste aankom.

En nu maar hopen dat het weer een beetje mee wil werken. Want TasmaniŽ is nou niet bepaald bekend om het mooie weer... Maar ja, daar tegenover staat dat het er wel heel mooi en groen moet zijn. En daar heb je nu eenmaal regen voor nodig.

Geplaatst om 08:19:52 vanuit Melbourne.